Digitale platforms

Auteur
Ard-Pieter de Man
De kern
Een platform is een gedeelde basis van gestandaardiseerde bouwstenen op basis waarvan meerdere componenten (modules) kunnen worden ontwikkeld (Kreijveld, 2016). De standaarden maken het mogelijk voor allerlei partijen aan te haken op het platform.
Uitgangspunten
Elke organisatie kan gezien worden als een digitaal platform of zich in de richting van een platform ontwikkelen. Modulariteit is een kernbegrip: producten, processen en organisaties kunnen modulair worden gemaakt.
Oorsprong
Productplatforms bestaan al decennia; rond 2000 ontstaat de eerste literatuur over digitale platforms
Toepassing
Juist in traditionele organisaties is het interessant om mensen de vraag te stellen: hoe zou jouw organisatie of sector eruit zien als het een digitaal platform was? Dit brengt discussies op gang over strategie en organisatie.
Aandachtspunten
Belangrijk is verwachtingen realistisch te maken: niet alles digitaliseert even snel en succesvol.
Kritiek
Problemen doen zich voor met privacy, veiligheid van data en misbruik (fake news, oplichting). Algoritmen kunnen ongewenste consequenties hebben. Afhankelijkheid van platforms wordt te groot. De menselijke maat kan verloren gaan.
Kernreferenties
Parker, Van Alstyne en Choudary, 2016, Platform Revolution is de gouden standaard.
Bekijk mijn kaarten