Double-loop learning
Auteur
P.P. Kloosterboer
![](https://jouwplektussendesterren.nl/images/icons/de-kern.jpg)
Double-loop leren treedt op als bij onverwachte uitkomsten van gedrag de onderliggende waarnemingen, aannames en redeneringen rond die verwachting worden onderzocht, verrijkt en verbeterd.
![](https://jouwplektussendesterren.nl/images/icons/uitgangspunten.jpg)
Denken stuurt gedrag. Dit denken omvat een complex stelsel van aannames en redeneringen over oorzaak-gevolg- relaties in de werkelijkheid (theory-of- action). Argyris onderscheidt daar twee soorten in: Wat we zeggen om ons gedrag te verklaren: ‘espoused theory’ (praat-theorie). Wat in werkelijkheid ons gedrag stuurt: ‘theory-in-use’ (doe- theorie). Leren vergt Model II: onbevangen uiten en vragen van valide waarnemingen, testen van aannames en redeneringen en het volledig bij de ander laten wat deze daarmee doet.
![](https://jouwplektussendesterren.nl/images/icons/oorsprong.jpg)
Begin vijftiger jaren 20e eeuw. Vanaf jaren ’70 wordt Argyris er steeds bekender door
![](https://jouwplektussendesterren.nl/images/icons/toepassing.jpg)
Werkt krachtig om improductieve dialoog- patronen te doorbreken en vitaliseren. Double- loop learning moedigt aan eigen aannames en aandeel in dialoogpatronen te onderzoeken, plaats van de ander de schuld te geven. Het biedt structuur om op je doe-theorie te reflecteren – liefst samen met een ander. Zo kun je onderzoeken wat er werkelijk speelt en/of gezegd moet worden.
![](https://jouwplektussendesterren.nl/images/icons/aandachtspunten.jpg)
Werkt niet bij grote machtsafstanden of gevoelens van onveiligheid. Geeft weinig zicht op systemische organisatiepatronen.
![](https://jouwplektussendesterren.nl/img/webp/_6789_1671004159.webp)
![](https://jouwplektussendesterren.nl/images/icons/inbedding.jpg)
Aristoteles, Pragmatisme (John Dewey), Con- structivisme, organisatieleren, ordes van leren
![](https://jouwplektussendesterren.nl/images/icons/kritiek.jpg)
Eenzijdig cognitief, dialogisch, gedrags- gericht, retrospectief leren in reflectieve conversaties. Emotionele, sociale, onbewuste, systemische en emergente processen onderbelicht. (De Man, 2003; Stacey, 2007; Levinthal & March, 1993; Scharmer, 2007)
![](https://jouwplektussendesterren.nl/images/icons/kernreferenties.jpg)
• Argyris, C. & Schön, D.A. (1996). Organizational learning II. Theory, method, and practice. Reading, MA: Addison-Wesley.
• Cyert, R.M., March, J.G. (1963). A Behavioural Theory of the Firm. 2nd ed. Blackwell Business.
• Cyert, R.M., March, J.G. (1963). A Behavioural Theory of the Firm. 2nd ed. Blackwell Business.
Bekijk mijn kaarten